Zoeken

Veel succes met de examens!


 

BruutTAAL motiveert de leraar

Meld je aan voor de GRATIS NIEUWSBRIEF

BruutTAAL is een VO-methode Nederlands voor mavo, havo en vwo. De methode heeft geen boek. BruutTAAL kiest ervoor om leerlingen te laten ervaren dat het zin heeft om zorg te besteden aan je taalgebruik. Leerlingen maken mooie producten waar ze trots op zijn. Zij ervaren zo dat het belangrijk is dat zij een goed gevulde taalgereedschapskist hebben.
BruutTAAL biedt geen geestdodende automatiseringsoefeningen aan waarvan vaststaat dat ze ook de motivatie doden. Dat ze geen effect hebben zien we dagelijks in taalgebruik buiten die oefeningen om. BruutTAAL leert leerlingen twijfelen en vragen stellen en geeft handvatten om eigen taalgebruik te verbeteren. BruutTAAL vraagt om een leraar die zijn vak beheerst en die begrijpt dat kinderen niet naar school komen om individueel achter een scherm te zitten, maar om met elkaar te leren en te werken. Prettige bijkomstigheid: je bespaart € 25 /ll/jr.

INFORMATIE  over een proefabonnement: ervaar hoe BruutTAAL in een klas werkt. Eerst nog wat meer lezen? Klik dan links op "Over BruutTAAL".

BruutTAALblog met het laatste nieuws. 

Echt lezen

BruutTAAL kost in de bovenbouw €3,-. Beding bij je schoolleiding dat je leermiddelenbudget gelijk blijft en leef je uit: Schaf een literatuurmethode aan, neem tijdschriftenabonnementen met goede tijdschriften (in de interessesfeer van leerlingen) en verrijk je leesvaardigheidsonderwijs met deze tips voor gepersonaliseerd lezen, nodig een schrijver uit via SSS koop mooie leesboeken voor in de klas.

Wat een rijkdom, een budget. Ik zie een win-win (-win, dat dan weer wel).

Formatief beoordelen

We zijn in Nederland gewend om leerlingen summatief te beoordelen. Met de kennis van nu doe je kinderen tekort als je het daarbij laat. Lees verder en ontdek hoe BruutTAAL je alle kansen geeft om kinderen te laten werken aan hun (taal)ontwikkeling.

Verder

Een collega over BruutTAAL

BruutTAAL is een methode die anders is dan alle andere. Om je te helpen in je beeldvorming hebben we gebruikers uitgenodigd om te vertellen hoe zij met BruutTAAL werken. Klik door naar de bijdrage van Gerdine Hoffen - Van Essen, lerares Nederlands en taalcoördinator van GSG Guido de Brès in Amersfoort. 

Verder

Enter Shanghai

Na één dag proefabonnement stapte de Shanghai Dutch School in BruutTAAL. Lees waarom:

Verder

Onderwijs in de 21e eeuw

In deze Prezi zie je een aantal inspirerende filmpjes over onderwijs dat in onze tijd kinderen vooruit helpt, met oa Ken Robinson, Sugata Mitra en Abbey!

Teleblik

Teleblik beheert het beeldmateriaal van de publieke tv. Je kunt als school een gratis account aanvragen.

Verder

Rubrics: de Leermatrix

Bij veel complexe opdrachten hebben we een Leermatrix  gemaakt. Doel daarvan is om leerlingen houvast te geven welke kwaliteiten ze zouden moeten ontwikkelen tijdens hun werk.

Verder
Weg met

Volg BruutTaal op Twitter

Michel twittert over taal en leerlingvriendelijk onderwijs, helaas nog lang geen pleonasme.

Computers in de klas: Alleen als je leerlingen en JIJ meerwaarde ervaren.

Valerie Strauss schreef in The Washington Post over Education Technology. Kort en duidelijk.

Verder

Magister, Iddink, Van Dijk

BruutTAAL doet niet mee met de centrale logins. Te vaak blijkt er "ergens een vinkje verkeerd te staan". En ook al gaat dat maar om één leerling, het is erg vervelend in een klassensituatie. BruutTAAL houdt het inloggen daarom in eigen hand en lost eventuele problemen meteen zelf op. We geven anderen nooit de schuld, omdat die anderen er niet zijn.

Onder ons

Nu we toch even onder ons zijn: dit vond Frans Diederen (Odulphuslyceum, Tilburg) in een leesverslag van een havo 5-leerling:

Hij moest niet bij de bakkenier gaan zitten.

Toen Frans navraag deed, bleek de schrijver te bedoelen dat "hij" de moed niet moest laten zakken.
Mooi volk, nie?

Responsive design

BruutTAAL.nl is vanaf nu opgemaakt in responsive design: jouw scherm bepaalt de opmaak. Op een mobiel ziet de site er heel anders uit dan op een tablet, weer anders dan op een groot scherm. Op ieder scherm is alles prima vindbaar en goed te lezen.
TIP voor leraren: open de handleiding die bij je les hoort op je mobiel.