Zoeken

Veel succes met de examens!


 

Over BruutTAAL

BruutTAAL is een methode Nederlands zonder leerlingenboek (en vooral ook zonder werkboek; een schrift is prima) voor leerlingen van vmbo-t, havo, atheneum en gymnasium, onder begeleiding van hun leraar. 
Kernwoorden zijn:

  • betekenisvol onderwijs;
  • complexe opdrachten;
  • eigenaarschap, de leraar van zijn onderwijs, de leerling van zijn leren;
  • formatief lesgeven en toetsen.

Gestart in 2007 en in 2013 compleet gerenoveerd. BruutTAAL begon als onderbouwmethode, maar inmiddels kun je je hele havo- en vwo-populatie bedienen tot en met het eindexamen.

BruutTAAL is ontwikkeld onder andere vanuit de vraag: Waarom scoren leerlingen voor het vak Nederlands goed op een toets, maar laat hun taalgebruik behoorlijk te wensen over?

Met BruutTAAL leren kinderen dat het zin heeft je taal te verzorgen, dat je daar profijt van hebt. Spelling en grammatica kunnen je daarbij helpen (BruutTAAL heeft daartoe gratis geautomatiseerd toets- en oefenmateriaal beschikbaar voor gebruikers), maar je wordt constant aangemoedigd om je eigen taalgebruik te verbeteren. Ook de 6 vwo'er is nog een startend taalgebruiker.

BruutTAAL stelt niet de leerstof centraal, maar het leren en geeft daartoe de leraar weer zijn centrale rol terug in het leerproces van elke leerling. Híj* is de deskundige. Hij weet veel op het vakgebied van  Nederlands én hij weet goed hoe hij kinderen kan helpen om te leren.  De leraar die deze beide rollen voor zichzelf ziet, kan met veel plezier en voldoening met BruutTAAL werken.

Rol van de leraar

Dat in BruutTAAL steeds het woord leraar wordt gebruikt in plaats van het in zwang zijnde docent, is niet toevallig. Een docent doceert, er is sprake van eenrichtingsverkeer, hij gééft onderwijs. Een leraar is een voorbeeld, een deskundige die zijn capaciteiten in dienst stelt van zijn leerling. 
De goede leraar aarzelt ook niet om frontaal les te geven, om inspirerende verhalen te vertellen, om voor te lezen, om klassikaal te werken. Het spelen met een klas levert de mooiste momenten op. Dat wil je als leraar niet kwijt.
Daarnaast wil je geen dom nakijkwerk verrichten: van 30 leerlingen hetzelfde werk en daar dan met de rode pen doorheen. Werk waar kinderen eigen energie in hebben gestopt is de moeite waard om na te kijken en maakt het jou gemakkelijk om ieder kind op zijn eigen manier verder te helpen.
Als leraar ben je geen slaaf van je methode, maar je zet de methode naar je hand. Jij bepaalt de inhoud en de indeling van de lessen. Je zorgt voor een heldere organisatie die niet volledig bepaald wordt door de zoemer en hoofdstukindeling van je boek.
BruutTAAL is een complete methode. Met het materiaal vul je ruimschoots een schoolcarrière. Je kunt dan ook eigen keuzes maken en leerlingen eigen keuzes laten maken. Maar gebruik daarnaast vooral ook eigen materiaal. Nu je het schoolbudget niet zwaar belast met een dure methode, kun je zonder schuldgevoelens een tijd bezig zijn met je eigen passies binnen het vak Nederlands. En dat kunnen leerlingen niet vaak genoeg zien: een leraar die ergens vol van is.

 

* Zíj ook, en dat geldt voor deze complete site

BruutTAAL motiveert ook de leraar

BruutTAAL vindt dat kinderen niet zelfstandig worden van 'individueel' werken in een voorgekookt antwoordenboek (en dat dan allemaal, op hetzelfde moment, in hetzelfde tempo). Werken met BruutTAAL vraagt om een leraar die wat kan, zowel pedagogisch, didactisch als vakinhoudelijk. Maar dat is wel zo prettig: je wordt weer deskundige in plaats van oppas.

Responsive design

BruutTAAL.nl is vanaf nu opgemaakt in responsive design: jouw scherm bepaalt de opmaak. Op een mobiel ziet de site er heel anders uit dan op een tablet, weer anders dan op een groot scherm. Op ieder scherm is alles prima vindbaar en goed te lezen.
TIP voor leraren: open de handleiding die bij je les hoort op je mobiel.