Zoeken

Het sabotagehulpwerkwoord al eens gebruikt?


 

Vaklokaal Nederlands

In dit deel van de site vind je actuele informatie over het schoolvak Nederlands. Wat zijn de kerndoelen eigenlijk? Hoe zit dat met die referentieniveaus? Hoe ziet het eindexamen er uit? Links zie je nu een menu met diverse ingangen.
Daarnaast verzamelen we hier interessante taalblogs, sites en artikelen. Heb je tips voor dit deel van de site, dan horen we die graag.

Januari 2016: Nederlands het saaiste schoolvak

De argumenten die leraren Nederlands, hoogleraren, vakvereniging Levende Talen en -niet te vergeten- leerlingen gebruiken om aan te tonen dat Nederlands een saai schoolvak is, waren 10 jaar geleden voor mij reden om te beginnen met BruutTAAL. Bij een grote schoolboekenuitgever werd ik eerst binnengehaald als de schrijver van de nieuwe methode en twee weken na deze toezegging kreeg ik mijn materiaal terug met de woorden: "We kwamen er achter dat jouw manier van Nederlands geven geen papier verkoopt, en dat is ons businessmodel: papier zo duur mogelijk verkopen" en "Wij willen niet de best mogelijke methode maken, maar de bestverkopende en dat bijt elkaar".

Toen nam ik aan dat er in Nederland wel meer leraren als ik zouden zijn die wel wat anders wilden, maar die ertegen opzagen om alles zelf te maken. Een status quo die ik dan maar moest doorbreken. Je kunt nu als -deskundige, dat dan weer wel- leraar Nederlands die wat anders wil dan Nieuw Nederlands oid (tegen deze oefeningetjesboeken moet je echt een aversie hebben) gedegen, betekenisvol en spannend onderwijs geven. Met een eigen werkwoordspellingdidactiek die werkt, grammaticaonderwijs in de geest van De Taalprof en verder heeel veel uitdagend taalwerk.

Mooi dat er reuring is.

Bronnen in deze discussie

Heb je meer interessante, relevante bronnen: MAIL.

2016 Nederlands het saaiste schoolvak  2016 Manifest Nederlands op school

2007 Nederlandse Taalunie  2015 Levende Talen 2015 Naar een 10 voor Nederlands 

Leraren zelf:

Henk ter Haar  Michelle van Dijk  

Inhakers in de pers:

Theo Witte op Radio 1  Nederlands moet op de schop 

Examen stelt niet veel voor

Min of meer gelijktijdig kwam een polemiek over literatuuronderwijs op gang.

Fuck de canon  Tom Borsten

In DWDD zie je Herman Pleij Max Havelaar bespreken om te bewijzen dat dit boek een plaats verdient in het voortgezet onderwijs. Hij bewijst daarmee het literatuuronderwijs geen dienst, vind ik. Nu denken weer meer VO-lezers dat literatuur elitair geneuzel voor oude mannen (Tom, Matthijs, Herman) is.
Had DWDD Tom Borsten maar uitgenodigd. Hoe hij met de canon omgaat: prachtig ("Literatuur haalt de leerling uit de waan van de dag en gooit deze er vervolgens weer middenin"). Helaas wordt de canon te vaak op de Pleijmanier gebracht: literatuur doceren is dodelijk.

Levende Talen

Nederlandse Vakvereniging voor talenleraren. Deze vereniging geeft onder andere een tijdschrift en een magazine uit waarin veel aandacht is voor de praktijk van het lesgeven en (wetenschappelijk) onderzoek.

VON

De Vlaamse Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands geeft ook een tijdschrift uit: VONK.

Verder